GAYA KEPIMPINAN AUTOKRATIK :
- Melibatkan interaksi sehala di mana pengetua memberi arahan manakala guru-guru hanya mendengar dan menurut arahan tersebut.
- Pengetua yang menentukan semua dasar, pelaksanaan pentadbiran dan aktiviti-aktiviti.
- Pengetua melantik jawatankuasa dan menentukan tugas, masa dan tempat bagi sesuatu aktiviti.
- Guru-guru tidak diberi peluang untuk memberi cadangan.
- Pengetua memberi pujian dan kritikan secara peribadi.
GAYA KEPIMPINAN DEMOKRATIK :
- Dasar dan keputusan mengenai sesuatu aktiviti adalah hasil daripada perbincangan, menerima dan memberi pandangan.
- Keputusan dicapai atas persetujuan majoriti.
- Pengetua membantu guru-guru membentuk matlamat dan alternatif sendiri.
- Pengetua bersikap objektif dan adil dalam memberi teguran, pujian dan kritikan.
- Pengetua mementingkan peningkatan prestasi, pencapaian dan kesungguhan.
- Dapat membina disiplin guru, menggalakkan semangat kerjasama, saling menghormati dan hubungan yang mesra.
GAYA KEPIMPINAN LAISSEZ-FAIRE :
- Para pemimpin menyediakan alat dan sumber yang diperlukan.
- Gaya kepimpinan di mana para pemimpin beralih dan membolehkan ahli kumpulan membuat keputusan.
- Ahli kumpulan dijangka menyelesaikan masalah sendiri.
- Panduan yang sangat sedikit daripada pemimpin.
- Kuasa diserahkan kepada pengikut, namun pemimpin masih bertanggungjawab terhadap keputusan dan tindakan kelompok.
GAYA KEPIMPINAN KONTEGENSI :
- Kepimpinan perlu dilaksanakan berdasarkan kepada penganalisian terhadap kepentingan dan keperluan-keperluan sesuatu keadaan dan situasi.
- Perlu menyesuaikan gaya kepimpinan mengikut keadaan dan mengikut keperluan
- Gaya kepimpinan akan berubah mengikut keadaan dan ianya mempunyai perkaitan dengan faktor teknologi, persekitaran dan orang-orang yang terlibat.
- Penerapan bagi gaya kepimpinan yang bervariasi dalam menghadapi pelbagai situasi akan menjadikan kepimpinan lebih efektif.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan